Vaticaanse Musea en de Sixtijnse Kapel

Voor velen zal het Louvre Museum in Parijs het meest bekende museum zijn, door zijn kenmerkende piramidevorm. Het was Filips I die opdracht gaf voor de bouw van het eerste kasteel op deze plek, welke later door Karel V zou worden omgetoverd tot een koninklijk paleis. Door de interesse van Karel V in kunst en literatuur, liet hij ook de bibliotheek in het paleis vestigen. Zo werd de basis gelegd voor het huidige museum! Le Louvre in Parijs zoals we dat hedendaags kennen is echter niet hetzelfde, als het paleis van Filips I en Karel V. Na de Honderdjarige Oorlog werd het paleis afgebroken en volledig opnieuw opgebouwd, waarbij men koos voor vier vleugels rondom een fraaie binnenplaats. Die vleugels vormen tegenwoordig het oudste deel van het Le Louvre in Paris.

Bekende werken in de Vaticaanse Musea

In de Vaticaanse Musea en Sixtijnse Kapel vind je verschillende plafondschilderingen, die grotendeels gemaakt zijn door de bekende schilder Michelangelo. Zijn meest bekende werk in de Sixtijnse Kapel is “De Schepping van Adam”. Ook zijn muurschildering achter het altaar in de Sixtijnse Kapel, “Het Laatste Oordeel” genoemd, is voor velen een bekend werk. Naast de Michelangelo schilderijen vind je in de Sixtijnse Kapel kunst van Sandro Botticelli, Pietro Perugino, Domenico Ghirlandaio en Luca Signorelli. Kunststukken als “De Kamers van Rafaël”, de “Kaartengalerij” en “De Graflegging” zijn absolute hoogtepunten in deze musea.

Ligging van de Vaticaanse Musea

Het Vaticaans museum (waaronder de Sixtijnse Kapel) is gevestigd in de Apostolische paleizen in Vaticaanstad. Het is ontzettend leuk om een bezoek aan de Vaticaanse Musea te combineren met een bezoek aan Vaticaanstad zelf. Je vindt hier bijvoorbeeld ook het Sint Pietersplein, de Sint Pietersbasiliek en de Engelenburcht. De ingang van de Vaticaanse Musea ligt aan de Viale Vaticano.

De Vaticaanse Musea of Sixtijnse kapel bezoeken kan zowel met de bus, als met de metro. Neem buslijn 49, die direct voor de deur van de Vaticaanse Musea stopt bij halte V.le Vaticano/Musei Vaticani. Ook kun je metrolijn 19 nemen en uitstappen bij halte Risorgimento – San Pietro. Vanaf deze halte is het nog een paar minuten lopen naar de ingang van de Vaticaanse Musea in Rome en de Sixtijnse Kapel. Loopt hiervoor in westelijke richting langs de ijssalon Old Bridge Gelateria, waarna je Vaticaanse Musea al snel zal zien.

Rond de Sint Pieter en de Vaticaanse Musea is het altijd erg druk met toeristen. Dit maakt dat het onverstandig is om per auto naar deze bezienswaardigheden in Rome te reizen. Verstandiger is het om het openbaar vervoer te gebruiken. Daarbij zijn er zogenaamde ZTL-zones (Zona Traffico Limitato), waar alleen vergunninghouders mogen rijden. Mocht je toch per auto komen, dan kun je de auto bij Viale Vaticano parkeren. Houd er rekening mee dat het aantal parkeerplaatsen beperkt is.

Houd er tijdens je bezoek aan de Vaticaanse Musea en Sixtijnse Kapel rekening mee, dat er niet met flits gefotografeerd mag worden. In de Sixtijnse Kapel is het zelfs verboden om überhaupt foto’s en video’s te maken. Respecteer deze regels en bekijk Michelangelo’s hand enkel met het oog bij een bezoek aan de Sixtijnse Kapel in Rome.

Een ander belangrijk punt is de drukte rond de Vaticaanse Musea. Zeker tijdens het hoofdseizoen bezoeken dagelijks honderden toeristen de verschillende musea in Vaticaanstad. Om te voorkomen dat je een lange tijd in de rij moet staan, is het verstandig om vooraf Vaticaanstad tickets te reserveren. Tickets zijn eenvoudig online te bestellen. De Vaticaanse Musea zijn ook te bezoeken met een rolstoel.

Vaticaanstad openingstijden

Je kunt deze musea in Vaticaanstad van maandag tot en met zaterdag bezoeken van 9.00 tot 16.00 uur. Tussen 20 april en 26 oktober is het Vaticaan ook in de avond van 19.00 tot 23.00 uur geopend.